International: New York- States of Mind

 


 New York: States of Mind’

-art in the city-

In 2007 en begin 2008 werden in Berlijn en in New York twee grote exposities gehouden over Art in the City of  New York.

Beide exposities hadden de zelfde inhoud en werden begeleid door een speciale uitgave, die onder redactie stond van de curator Shaheen Merali. De tentoonstelling had een brede en interessante opzet en werd eerst in Berlijn (House of World Cultures) gehouden en later in New York (Queens Museum of Art) herhaald. Deze expositie werd begeleid door een speciaal filmprogramma. Op deze pagina staat de inhoud van de boekuitgave centraal.

De expositie had de volgende opzet: Compound Tropes, Material Reality, Design and Desires, Collateral Effects, Shangri’La en een Insert. 

Bij Compound Tropes stond het werk van o.a. Marcel Duchamp, Gordon Matta-Clark en Ana Mendieta centraal. Het vormde een samenstelling van stijlfiguren met Duchamp als centrum. Als kunstenaar zocht hij naar de humor in de kunst en wilde de grenzen van de geaccepteerde beeldtaal verleggen. In dit boek staat een foto, gemaakt door Man Ray, waarbij op zijn achterhoofd door een kapper een stervorm gemaakt is (1921, Tonsured by Zayas) Hij beschreef het als een creatie, a ready-made. Nieuw was dat met een ready-made het publiek direct betrokken werd bij het ontstaan van een ready-made door de kunstenaar. Het was een parodie op een rituele traditie (kerkelijk/religieus) en leidde tot een new body art, performance, self-mutulatie en zelf-transformatie. In de kunstenaarswereld van New York had deze werkwijze van Marcel Duchamp grote invloed.

In de sectie Material Reality was vooral aandacht voor de individuele commentaren van de kunstenaars op het leven in de city van New York. Zoals bijvoorbeeld Pierre Bourdieu de habitus beschreef van ‘the social made body, the institution made mind’. Door zijn unieke fysieke, sociale, politieke en etnische dynamieken liet New York een nieuwe open ruimte zien aan de kunstenaars waarbij zij vooral aandacht gaven aan problematische stadssituaties.

Bij het onderdeel Design and Desires was veel ruimte voor een avontuur met de zelf-parodie. Men probeerde de angst voor het experiment om te zetten in een nieuwe, avontuurlijke beeldtaal, zoals Abstract Expressionisme en Kubisme. Het internationale karakter van de beeldende kunst kwam in zicht. De One Year Performance van Tehching Hsieh, 1981-1982, een performance van twaalf maanden die buiten plaats vond, liet een intense relatie met de city meebeleven.

De sectie Collateral Effects (paralelle effecten) toonde het leven in New York; de vele, vaak moeilijke kanten van het stadsbestaan. Jonathan Horowitz en Laura Carton lieten een chronische negatieve kant zien van een eigentijdse visuele geschiedenis, de invloed van historische megastars in een paralelle donkere en onzeker makende urban city.

In het deel Shangri’La, het mythische paradijs ofwel de inhoud van het boek Lost Horizon (James Hilton, 1933) werd de mogelijkheid beschreven van een experimentele karakterstudie naar het fascinerende contrast tussen oosterse en westerse culturen. Deze tekst vormt de basis van Shangri’La.

Bij Insert was extra aandacht voor het werk van Helmut Newton, James Nachtwey, David Lachapelle. Het thema van Insert was Men, War & Peace.

 ‘To be or not to be …normal

Het grote filmprogramma vormde met de stille films en de onafhankelijke filmproducties het tweede deel van dit kunstprogramma over New York. Documentaires, korte films, stille films en artistieke producties toonden een steeds zich ontwikkelende stad. Met de onderwerpen Trans-Borders, Slow Motion, Counter Cinema, Blitz cinema en een Director’s Night werden de vele aspecten van het leven in deze grote city weergegeven. Het image van de underground, arbeiders zonder documenten, de immigranten en de armoede, maar ook de schoonheid van de skyline, de Hudsonrivier en straatfotografie werden in films getoond. Het leven van de New Yorkers, de state of minds, de limits of capitalism en Drugs & Reaganisme en the Power of Comedy vormden mede de onderwerpen bij Blitz Camera.

Art in the City: het is bijzonder door deze expositie een artistieke verbindingslijn was ontstaan tussen Berlijn en New York.

Door de boekuitgave van de New York. States of Mind (2008) kon ik 2021 opnieuw een boeiende expositie opnieuw bekijken. Het is belangrijk om ook met een speciale pagina op deze website  opnieuw aandacht te geven aan deze unieke kunsthistorische gebeurtenis.

 


Geen opmerkingen: