International: Art in Chicago '1945-1995'




 

                 BEELDENDE KUNST IN CHICAGO

                               -tussen 1945 en  1995

Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe museum in Chicago: the Museum  of Contemporary Art in 1945, verscheen tegelijk een belangrijk boekwerk over deze expositie: 'Art in Chicago, 1945-1995'.

Het is een boek dat reeds lang een plaats heeft gekregen in de omvangrijke bibliotheek van de hedendaagse Amerikaanse kunstgeschiedenis.

In een antiquariaat van de Apeldoornse boekhandel Nawijn & Polak zag ik dit boek staan en was direct opnieuw geboeid door zijn titel en inhoud. 

Art in Chicago tijdens de periode 1945 en 1995. Het is een unieke weergave van artistieke tradities in een cultureel, sociaal en politiek leven van een belangrijke en zeer grote Amerikaanse stad gedurende de tweede helft van de vorige eeuw. 

Van meer dan 150 beeldend kunstenaars zijn uitgebreide biografische gegevens aanwezig waarbij ook per jaar (tijdlijn) de belangrijkste exposities in Chicago besproken worden. Centraal staan: schilderen, tekenen, beeldhouwen, fotografie, tekeningen, film, video en performance. Onder hen waren zeer bekende namen zoals Jim Nutt, Jeanne Dunning, Lászlo Moholy-Nagy en Aaron Siskind.

Het Institute of Design in Chicago was een bakermat voor de vernieuwing van de beeldende kunst. Met time-arts werden performance, film, video, geluid gecombineerd met sculpturen en installaties.

Opmerkelijke kunstenaars waren werkzaam in Chicago. De namen van deze kunstenaars lijken vergeten maar hun werk is nog steeds beeldend heel belangrijk.  

  > De collages van Daniel Ramirez en Robert Nickle laten abstracte kleurlandschappen zien die impressies oproepen van vergeten landstroken

  >Konstantin Milonadis verrast met subtiele lijnstructuren in grote kinetische objecten. 

  >Wesley Kimler maakte ingrijpende portretten.en de sculpturen van Joseph Goto (organische vormen) en Richard Hunt (Construction N, 1956) bepalen in Chicago mede de inhoud van de beeldhouwkunst

  >Aaron Siskind maakte in 1949 een gelatin silver print van Chicago 30, een dominant deel van een afgebroken letter

  >Barbara Krane brengt in 1965/66 met een gelatin silver print de menselijke vorm terug naar de essentie. 

  >Jerry Peart gebruikt in 1973 geschilderd aluminium en geeft een reactie op de beeldhouwtechniek van Richard Hunt.en Joseph Goto. 

  >Met een installatie: Les Feux des Foix brengt Charles Wilson de collagetechniek terug tot tekst en beeld. 

  >Daniel Ramirez schildert acryl op canvas en laat het werk TL-P 421 brengt met de verf vorm en kleur terug naar een basale essentie. 

  >Jno Cook gebruikt diverse materialen voor de 35mm Cockreach Camera. 

  >In 1991 exposeert Neil Goodman: Triptych, een grote installatie van brons waarin geometrie en perspectief een nieuwe dimensie krijgen. 

Ik had graag afbeeldingen van hun werk laten zien. 

In de website van het Chicago Museum of Contemporary Art kan men het werk van de kunstenaars uitvoerig bekijken.(browse by artist)

Via een alfabetisch register selecteert men de achternaam van de kunstenaar, zoals 

Richard Hunt, Joseph Goto, Konstantin Milonadis, en Jerry Peart.


 


Geen opmerkingen: