|
Solo-expositie Viktor
Majdandžić
in Museum Nagele
Jubileumjaar Kunstenaar Viktor Majdandžić Beeldend
kunstenaar Viktor Majdandžić wordt dit jaar 90 jaar. Daarom vinden er
verschillende tentoonstellingen plaats. Van 5 september tot 28 november 2021 heeft
hij een solo-expositie in Museum Nagele (openingstijden donderdag- tot en met
zondagmiddag 13.00 – 17.00 uur). Leven Viktor Majdandžić
werd in 1931 geboren in Ivanjska, Bosnië. Na zijn studie Buitenlandse Handel en
Economie koos hij definitief voor het kunstenaarschap. Hij studeerde aan de
Rijksacademie voor beeldende kunsten in Belgrado, waar hij in 1959 bij zijn afstuderen met zijn werk de eerste
prijs behaalde. Mede door Majdandžić’s toedoen groeide zijn woonplaats Banja Luka uit tot een erkend
centrum voor hedendaagse kunst, met een landelijk bekende Biënnale en een
museum voor moderne kunst. In 1969 emigreerde Viktor naar
Nederland, waar hij als creatief therapeut ging werken. Op deze manier kon hij
schilderen zoals hij wilde; compromisloos en zonder zich iets aan te trekken
van de heersende kunstwereld. Gedurende een groot deel van zijn kunstenaarscarrière
deelde hij zijn atelier met psychiatrische patiënten, en stimuleerde hen om als
vrije en autonome personen hun weg in het leven te vinden. Dit was een unieke
vorm van creatieve therapie. Na zijn pensionering is Viktor blijven schilderen,
geïnspireerd door de reizen die hij maakte naar alle delen van de wereld. Sinds 1958 heeft hij zijn werk meer
dan 200 keer geëxposeerd, in o.a. Belgrado, Sarajevo, Wenen, Génève, Florence,
Rome, Parijs, Brussel, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen, Helsinki, London,
Montreal, New York, Las Vegas, Miami, Amsterdam en Ermelo. Viktor heeft belangrijke prijzen
voor zijn werk gekregen, zoals de eerste prijs voor schilderkunst op de jubileumtentoonstelling
in Belgrado in 1958, en de eerste prijs voor abstract art op de London Art
Biennale in 2019. |
|
ln zijn schilderijen streeft Viktor naar een harmonieus samenspel van
orde en toeval. De orde ontstaat vanuit een groep geometrische vormen, reeksen
en variaties, gebaseerd op eenvoudige principes, zoals de Gulden Snede of de
reeks van Fibonacci. De manier waarop deze regelmaat ontstaat is analoog aan de
onderliggende principes van veel natuurverschijnselen. Zo verlopen het delen
van cellen en het ontstaan van structuren en complexiteit volgens een aantal
vaste regels. Hierdoor vertonen de patronen op Majdandžić’s
schilderijen vaak interessante overeenkomsten met structuren in de biologie. Tegelijkertijd
worden natuurlijke processen gekenmerkt door een zekere mate van variatie en
onregelmatigheid. ln de vroege werken werd de factor toeval betrokken door het
met behulp van random getallen variëren van een patroon. ln de recentere werken
wordt het toeval toegepast door het laten lopen van verf over de vlakken, door
vallende druppels op het schilderij, maar ook door de manier waarop
onderliggende verflagen door de verflagen erboven heenkomen. Viktor beschrijft zijn recentere schilderijen als een soort geologie op één vierkante meter, waarin natuurlijke processen zoals kristallisatie, erosie en sedimentatie op elkaar inwerken. Hierbij staan de geometrische vormen met hun wetmatigheden voor kristallisatie en het vloeien en spatten van de verf voor erosie en sedimentatie. |
|
Christopher Rosewood,
The International Confederation of Art Critics, 2016 Tijdens het
uitbreken van de oorlog in Bosnië legt Viktor zijn kenmerkende passie voor
perfecte geometrie en pure balans van natuurlijke regels terzijde, om in plaats
daarvan met zijn werken een zeer intiem en verstikkend medeleven op te roepen
voor een mensheid verscheurd door leed. Het is nu niet de tijd voor een
bovenaardse ordening, en de menselijke rede is vervangen door een krankzinnige
verwoesting. Het is de plicht van de kunstenaar om uit alle macht te proberen
uit te drukken wat niet in woorden te vatten is. De gruwelijke wreedheden van
oorlog zijn door deze Bosnische kunstenaar uitgedrukt in een verfijnde analyse
die reikt van het verlies van vrijheid tot aan de aantasting van de menselijke
waardigheid. Het onderwerp van zijn werk is het lijden en de angst, uitgedrukt middels
emotioneel beladen portretten en profielen van gezichten verminkt in een
expressionistische vervorming die doet denken aan Egon Schiele; in feite leidt
de representatie van zijn eigen diepe antwoord op zulke tragische
omstandigheden Viktor naar een krachtige onverwachte en verbitterde
interpretatie van de werkelijkheid. Een conflict is altijd een
doorslaggevend moment in de wereldgeschiedenis en dientengevolge in de
geschiedenis van de kunst. Niemand slaagde er beter in dan Barnett Newman om in
één zin het effect van oorlog op de kunstenaar samen te vatten: “Na de
monstruositeit van oorlog, wat doen we dan? Wat is er dan te schilderen? We
moeten helemaal opnieuw beginnen.” En dit is precies wat Viktor Majdandžić
heeft gedaan.
Waar te zien Het werk van Majdandžić is te zien op zijn website www.majdandzic.nl, in zijn atelier in Ermelo, (na telefonische afspraak 0640769837 of een e-mail naar info@majdandzic.nl ) en tijdens de exposities in zijn jubileumjaar 2021: de London Art Biennale,
Artexpo New York, de solo-expositie in Museum Nagele, Kunstkelder Putten, en daarnaast
deelname aan de Kunstweek in Goedereede en het gemeentehuis Wijhe. |
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten