International: vijf opmerkelijke Amerikaanse kunstenaars

 

In het boek 'Abstract Painting and sculpture in America 1927-1944 is een groot en duidelijk overzicht aanwezig van de ontwikkeling van de abstracte beeldende kunst in de USA. Het is een uitgave van 1983 die ter gelegenheid van de gelijknamig expositie werd uitgegeven. Deze grote overzichtstentoonstelling vond plaats in het Museum of Art, Carnegie Institute, Pittsburgh- het San Francisco Museum of Art- The Metropolitan Institute of Arts en Whitnet, Museum of American Art, New York gedurende de periode 1983-1984. 

Bij het lezen van dit boek zag ik echter dat er weinig vrouwelijke kunstenaars aan deze grote overzichtstentoonstelling hadden meegedaan. De dominantie van mannelijke kunstenaars bleek ook in de periode 1927-1944 in de USA eveneens zeer groot. 

Het was voor mij een reden om op zoek te gaan naar het werk en het persoonlijke leven van vijf deelnemers aan deze tentoonstelling: 

Irene Rice Pereira, Alice Trumbull Mason, Gertrude Greene, Suzy Frelinghuysen en Esphyr Slobodkina. 

1. Irene Rice Pereira (1902-1971) was een abstract werkende kunstenaar, dichter en filosoof. Zij speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het modernisme in de Verenigde Staten. In haar beeldende werk verkende zij de geometrische abstractie, het abstract-expressionisme en de lyrische abstractie. De principes van het Bauhaus waren voor Irene Rice Pereira belangrijk. In haar werk, schilderijen en geschriften, was de invloed van belangrijke intellectuele stromingen van de 20e eeuw zeer sterk aanwezig. Zij ontdekte als zeer vroeg het kubisme en constructivisme en maakte reizen door Europa en Noord-Afrika. In 1935 was zij medeoprichter van het Design Laboratory (1935-1939), een school voor industrieel design. Op deze school gaf Pereira les in schilderen, compositie en ontwerpsynthese. Zij bleef schilderen gedurende haar hele leven. Erkenning volgde in de vroege jaren dertig. Samen met Georgia O'Keeffe en Loren MacIver kreeg Irene Rice Pereira een overzichtsexpositie in het Whitney Museum of American Art (1932). In 1943 volgde deelname aan de expositie van Peggy Guggenheim: Exhibtion by 31 Women. Pereira had veel interesse in de verkenning van de rol van de kunstenaar in de samenleving. Zij maakte onder meer 'machine paintings' en had een fascinatie voor scheepsventilatoren, generatoren en trechters, scharnieren, hefbomen en tandwielen. In het laatste deel van haar leven liet zij het abstract-expressionisime los. Zij geloofde dat kunst en literatuur werden opgeslokt in 'een chaotische leegte van geesteloosheid'. Uiteindelijk verliet zij New York en vertrok naar Spanje. Op 11 januari 1971 overleed Irene Rice Pereira.in Marbella.

website: www.irenericepereira.com

2. Alice Trumbull Mason (1904-1971) werkte tijdens haar leven als abstract schilder. Haar vader was de beroemde historieschilder John Trumbull. Al jong reisde zij door heel Europa en studeerde kunst in Rome en ging in 1923 naar de British Academy. Het werk van de abstracte kunstenaar Arshile Gorky was belangrijk voor haar. Zij studeerde tevens design bij Charles Webster aan de National Academy of Design in New York. Haar eerdere werk was biomorf of puur abstract, terwijl zij later in haar composities de Byzantijnse architectuur verwerkte. Tot 1931 vervolgde Alice Mason haar studies bij Grand Central Art Galleries. In 1929 begon zij abstract te werken en en liet het realisme los. De vorm van haar canvas en het gebruik van haar kleuren werden het uitgangspunt. Zij begon aanvankelijk met dichtkunst en had een goed contact met Gertrude Stein. In 1934 hervatte zij haar schilderkunst.  Mason was medeoprichter van de American Abstract Artists. In de jaren veertig begon zij te werken in Atelier 17 en maakte onder meer etsen en houtsneden. In 1942 exposeerde zij voor het eerst in New York. Tijdens haar leven kreeg zij weinig erkenning. Na de dood van haar zoon in 1958 worstelde zij met depressies en alcoholisme. Alice Trumbull Mason overleed in New York City, in 1971. Twee jaar later kreeg zij een retrospectieve tentoonstelling van al haar werk in het Whitney Museum of American Art.

website: americanart.si.edu>artist

3. Gertrude Glass Greene (1904-1956) ontwikkelde zich als een belangrijk Amerikaans beeldhouwer en schilder. Na haar middelbare schooltijd volgde zij in de avond lessen beeldhouwen aan de Leonardo da Vinci Art School in New York City en interesseerde zich in een nieuwe abstracte kunststijlen. Met haar partner Balcomb Greene was zij zeer actief betrokken bij de politieke activiteiten voor kunstenaars. Als een van de eerste Amerikaanse kunstenaars maakte Gertrude Greene non-objective  reliëfsculpturen en was inhoudelijk betrokken bij het kubisme en het Russische constructivisme. Vanaf de jaren veertig kreeg zij interesse voor het werk van Mondriaan en het neo-plasticisisme. Haar laatste sculptuur maakte zij in 1946 en werkte de rest van haar leven als abstract schilder. De architectuurstructuur bleef echter in haar werk aanwezig. In 1951 kreeg Gertrude haar eerste solotentoonstelling in de Grace Borgenicht Gallery. Met een vervolg in 1955 bij de Bertha Schaefer Gallery. Arts Magazine koos een schilderij van haar voor de omslag in april 1982 waarin een publicatie van Jacqueline Moss over haar schilderijen stond. In dat zelfde jaar volgde een overzichtsexpositie in de ACA Gallery. De musea Museum of Modern Art in New York, Brooklyn Museum, Philadelphia Museum of Art en Berkshire Museum bezitten werk van Gertrude Green. Opmerkelijk is tevens haar politieke activisme waarin zij samen met haar man, de bekende kunstenaar Balcom Greene, opkwam voor de belangen van Amerikaanse kunstenaars. Zij waren mede-oprichters van American Abstract  Artists. Gertrude Greene overleed in 1956 te New York, 52 jaar oud. 

website: www.moma.org en www.amaricanart.si.edu

4. Suzy Frelinghuysen (1911-1988) had een dubbeltalent en werd schilder en opera-zangeres.Zij kwam uit een vooraanstaande Amerikaanse familie en kreeg een opleiding op de school van Miss Fines in Princeton, waar zij lessen kreeg in kunst en muziek. Later studeerde zij zangkunst. Reeds vroeg kreeg zij interesse in schilderen en tekenen, maar volgde verder geen academische kunststudies. Door haar huwelijk met de schilder en kunstverzamelaar George LK Morris in 1935, maakte zij kennis met de belangrijke Europese modernisten: o.a. Georges Braque, Pablo Picasso en Juan Gris. Hun abstracte kubistische manier van werken inspireerde Syzy bijzonder. In 1937 werd zij lid van de American Abstract Artists. Als eerste vrouw werd een werk van Suzy Frelinghuysen opgenomen in de de collectie van het Gallatin Museum of Living Art. Suzy en Morris waren oprichters van de AAA, American Abstract Artists. Later volgden exposities in Parijs, Amsterdam en Rome. De periode 1938-1946 was voor haar met meest succesvol. Peggy Guggenheim organiseerde in die jaren een grote show, waaraan Suzy Frelinghuysen deelnam.: Eight by Eight- Amerikaanse Abstracte schilderkunst sinds 1940. Vanaf 1947 beëindigde zij haar loopbaan als schilder en werd hierna een bijzonder succesvolle operazangeres Zij was onder meer dramatisch sopraan bij de New York City Opera (1947-1950) In 1951 kreeg Suzy steeds meer te maken met bronchitus-aanvallen en trok zich terug van het podium. Zij werd opnieuw schilder. Op 76-jarige leeftijd overleed Suzy Frelinghuyzen in Pittsburgh (Massachusetts) 

website: www.frelinghuysen.org

5. Esphyr Slobodkina (1908-2002) was een Russisch-Amerikaans kunstenaar, auteur en illustrator. Naast een grote activiteit als beeldend kunstenaar schreef zij ook veel kinderboeken en maakte zelf de illustraties, Een beroemd kinderboek was 'Caps for Sale'. Zij was een gevierd avant-garde kunstenaar en feministe. In haar schilderijen gebruikte Esphyr Slobodkina een unieke olieverftechniek, een afgeplatte, geabstraheerde stijl met lijnen, hangende en in elkaar grijpende vormen. Tegen het eind van de jaren dertig had zij een zeer grote vrijheid in het gebruik van technieken en materialen. Er ontstonden veel collages en constructies van hout, plastic en metaal, maar gebruikte ook materialen van typemachines en computers. Haar beeldende werk kreeg veel bijval en in 1949 nam zij deel aan de grote expositie van Peggy Guggenheim: '31 Women' in de galerie Art of this Century te New York. Zij realiseerde prachtige composities in beelden en objecten. Haar stijl was abstract-expressionistisch. Tot het laatst bleef Esphyr Slobodkina werkzaam als kunstenaar en maakte schilderijen, beeldhouwwerken, wandkleden, multimediaconstructies, poppen en sieraden waarin zij materiaal van typemachines en computers verwerkte. Als feministe was zij direct betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen en actief in de kunstenaarsorganisatie American Abstract Artists. Als schrijver en illustrator had zij eveneens een grote productie en maakte 24 kinderboeken. Esphyr Slobodkina overleed in 2002. 

www.esphyrslobodkina.org












  



Geen opmerkingen: