Wim Adema: 'Opmerkelijke Vrouwen van de Avant-garde 1900-1950'


In zijn publicatie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde 1900-1950'  heeft Wim Adema de profielen (24) gebundeld die in een zestal jaren, niet lang geleden, geschreven zijn voor het online kunstmagazine Het Beeldende Kunstjournaal. Het schrijven hiervan was een groot avontuur omdat van veel vrouwelijke kunstenaars weinig bekend was. Via internetonderzoek lukte het echter om van elk van hen een goed profiel te maken. Het bleken vrouwen te zijn die in de periode 1900-1950 voor de ontwikkeling van de internationale beeldende kunsten van groot belang zijn geweest.




'Jarenlang was er weinig over hen geschreven, totdat duidelijk werd dat deze 'opmerkelijke vrouwen' grote kunstenaars zijn geworden, maar dat zij in het toenmalige door mannen gedomineerde kunstcircuit weinig mogelijkheden kregen voor de presentatie van hun kunstwerken. In de laatste jaren hebben echter nieuwe publicaties en exposities aan hun onbekendheid en isolement een positieve verandering kunnen geven. Steeds meer werd bekend over hun leven en werk. Bekende kunstenaars als Sophie Taeuber-Arp,  Gabrielle Buffet-Picabia, Dora Maar en Lee Miller hadden in die periode zeker goede contacten met collega's als Picasso, Arp en Kandinsky en kregen ook waardering, maar voor veel  'opmerkelijke vrouwen' was destijds echter geen  goede plaats in het kunstcircuit beschikbaar. Veel mannelijke collega's toonden weinig of geen respect voor hun persoon en werk. Kunstenaars als bijvoorbeeld Elsa von Freitag-Loringhoven en Claude Cahun volgden echter een geheel eigen weg.

De persoon en het werk van de  Nederlandse kunstenaar Adya van Rees-Dutilh vormde het begin van de serie 'Opmerkelijke vrouwen van de avant-garde 1900-1950'
Ik ontdekte haar werk en zag hierin een grote originaliteit en zeggingskracht. Als een van de eerste kunstenaars in haar tijd zocht zij in haar textielwerken naar een nieuwe essentie van vorm en inhoud, welke zoektocht ook in haar schilderijen aanwezig bleef. Zij was getrouwd met de bekende kunstenaar Otto van Rees maar zij is als kunstenaar in Nederland echter nauwelijks bekend geworden. Na het schrijven van  het profiel over Adya van Rees-Dutilh ontstond de onderstaande serie van profielen.' 






Dora Maar, een fascinerende fotografe<>Elsa von Freitag-Loringhovenbarones, dichteres en dadaiste <>Adya van Rees-Dutilh, vergeten avant-gardiste<>Katarzyna Kobrodesigning a new world <>Hannah Höch'Das tüchtige Mädchen mit einem feministischen Fragezeichen'<>Florence Henriomarming van een nieuwe tijd<>Claude Cahunflamboyant, radicaal en vernieuwend<>Theresia van der Pant, herinnering aan haar beeldhouwkunst<>Emmy Hennings, fascinerende complexe levenslijn<>Rose Sélavy…Rrose Sélavy…Eros c'est la vie, oftewel, een alter-ego van Marcel Duchamp<>Kate Steinitz, reis tussen twee continenten<>Germaine Dulac, filmmaakster, journalist en criticus<>Lee Miller, een fascinatie voor de camera<>Sophie Taueber-Arp, veelzijdig en vernieuwend kunstenares<>Sonia Delaunay-Terk, liefde voor kleur en licht<>Jacoba van Heemskerck, zoektocht naar abstractie<>Gabrielle Buffet-Picabia, vergeten opmerkelijke vrouw<>Aleksandra Ekster, een grote bijdrage aan de avant-garde<>Gertrude Käsebier, eigen visie op fotoportretkunst<>Lucia Moholy, zoektocht naar erkenning<>Gabriele Münter, zoekend naar identiteit<>-Marthe Donas, pionier van de avant-gardekunst<>Sturm-Frauen, Künstlerinnen der Avantgarde in Berlin 1910-1932<>Tine Baandersgrafisch vormgeefster uit de Amsterdamse School


In 2015 en 2016 vond in de Schirn Kunsthalle te Frankfurt een grote museale erkenning plaats, een expositie van de:

STURM-FRAUEN. KÜNST­LE­RIN­NEN DER AVANT­GARDE IN BERLIN 1910–1932





U kunt hun profielen lezen op de website van Het Beeldende Kunstjournaal. Deze teksten zijn aanwezig in het Archief. Met een klik 'Vrouwen in de kunst' komen zij beschikbaar om te lezen. (www.beeldendekunstjournaal.nl)

Een bundeling hiervan is te bestellen via w.adema6@kpnplanet.nl--kosten + verzending: 20 euro.